Audi TT
Audi TT
- Audi TT Roadster
Jak by asi vypadal další portrét Mony Lisy? Zachytil by Leonardo věrnou realitu a přidal by pár vrásek? Nebo naopak, byl by milosrdný a na obrazu by ji ubral pár let? Odpověď samozřejmě neznáme, ale s určitostí můžeme říct, že Mona by už nikdy neměla stejně záhadný úsměv. Podobný a určitě nejen hypotetický problém má druhá generace Audi TT. Křivky čistého Bauhausu, architektonického směru předválečného Německa překreslené do podoby automobilu, byly u prvního modelu tak šokující, že dokázaly otevírat němá ústa a na chvíli vyřazovat mozek z provozu. Dnes tady máme nástupce, který nás už vizuálně omráčit nemůže. Kvůli dynamickým nedostatkům originálu se však TT ve verzi kupé stalo mnohem lepším autem. Jenže platí totéž i pro verzi nahoře bez?
Pro designéra není lehké, když musí vymazat velkou část svého auta, která je navíc pilířem celkového vzhledu. V případě chybějící střechy Audi TT však nemusí mít návrháři špatnou náladu. Odvedli slušný kus práce takže bychom se nedivili, kdyby v někom Roadster vyvolával silnější chtíč než kupé. Je fajn zjistit, že ani s nataženou střechou neztratí vaše auto nic ze svého šmrncu. Že je plátěná, nebude nikomu vadit. Od hluku pneumatik, větru a motoru vás izoluje skoro stejně jako kovová. A když zasvítí sluníčko, máte ji po stisknutí tlačítka za 12 sekund dolu díky soustavě elektromotorů a hydraulice. Ukládá se na místo, kde byste v kupé našli zadní sedadla, proto jen mírně omezuje velikost zavazadlového prostoru – pro dva pasažéry je 250 litrů celkem dost, kvůli komplikovanější zadní nápravě a diferenciálu je však trochu mělký. Jako nesmysl nám připadá tunel na dlouhé předměty s vakem. Lyže s délkou nad 160 cm vám budou nepříjemně zasahovat do kabiny a garnyže snad budete převážet jiným autem.
Pokud by se chtěl zbytek světa vyrovnat interiérům Audi, museli by si v Ingolstadtu na pár let zdřímnout. Ani se nemusíte namáhat, v TT prostě žádné mouchy nenajdete. Má perfektní ergonomii (intuitivně rozmístěná tlačítka, středovou konzoly natočenou k řidiči), krásné detaily (chromované rámečky, kovové pedály, zploštěný volant) a drahé materiály (hliník, chrom, kůži a měkké plasty kam se podíváš a šáhneš). Sportovní sedadla s výborným bočním vedením a dlouhým sedákem mají skvělý rozsah nastavení, takže nikdy (ani když měříte 195 cm) nebudete mít dojem, že sedíte příliš blízko rámu čelního okna. Jisté pochybnosti máme jen o příplatkovém rádiu Concert – jeho zvuk není tak vytříbený, jak byste v Audi čekali. Dražší Symphony nebo Bose budou lepší volbou.
O původním Roadsteru byste neřekli, že má perfektní tuhost karoserie, špatné to ovšem nebylo. Když si chcete představit, kam postoupilo nové TT, dosaďte si do rovnice odolnosti vůči torzním silám zlepšení o 120 procent. Zřejmě na světě jezdí ještě lépe postavené kabriolety, ale upřímně přiznávám, že jsem v takovém zatím neseděl. Audi totiž namontovalo do podélných hliníkových nosníků vnitřní žebrování, přidalo příčné výztuhy a trubka z vysokopevnostní oceli putovala do rámu předního okna. Výsledných 60 kg přidané hmotnosti skoro neucítíte, zato tuhost je fantastická. Mám ve zvyku projíždět s každým vozem stejná místa a patří mezi ně i silnice se zvlněným a hrubým povrchem, který dá občas pořádně do těla i karoserii uzavřeného vozu. Jenže sloupek řízení i rám předního okna zůstávaly tentokrát vůči vibracím prakticky imunní.
Jinak se sklopenou střechou omezíte výlety za hranici povolených předpisů spíše kvůli turbulencím, ale to bude ručička tachometru atakovat rychlost 180 km/h. Jde o výsledek dlouhého pobytu v aerodynamickém tunelu a pečlivého účinku elektricky ovládaného vzduchového deflektoru, Audi si ovšem za tuto nezbytnou pomůcku účtuje více než 14 tisíc Kč.
Přestože tvrdím, že TT Coupé bych si raději koupil s přeplňovaným dvoulitrem a klidně bych dal sbohem pohonu všech kol ve prospěch nižší hmotnosti, v Roadsteru je to přesně naopak. Bez střechy využijete i tu nejkratší rovinku na plný rozjezd, abyste slyšeli, jaký zvuk dokáže vypustit vidlicový šestiválec ze dvou koncovek výfuku. Jak rostou otáčky od volnoběhu, zabarvení tónu 3,2litrového motoru s přímým vstřikováním přechází ze zlověstného hlubokého vrčení do sytého barytonu, a nad 3500 ot./min. se k tomuto koncertu přidají rezonátory spouštějící nádhernou palbu. Ve spojení s ultrarychlou dvouspojkovou převodovkou S tronic si můžete zopakovat stejnou serenádu bez prodlevy, na každém ze šesti převodových stupňů. Lidé vás budou mít za prostomyslného pozéra, ale prohrabáváním plynu se budete bavit i na semaforech.
Rozplýváme se tady nad opojením smyslů, ale nejlepší vlastnost Audi TT Roadster nevězí v tom, že by tohle auto bylo jen o jízdě v přímce a pochybné promenádě v Pařížské ulici starého města. Sice váží skoro 1,5 tuny, ale s výkonem 184 kW (250 k) a točivým momentem 320 Nm působí lehce a je neuvěřitelně obratné. Tuhý skelet v kombinaci s přední hliníkovou a zadní ocelovou nápravou (pomocné rámy jsou na obou koncích aluminiové) vám budou jako na běžícím pásu posílat spolehlivé informace o tom, co se děje s každým kolem. Můžou za to také výborně nastavené tlumiče, což znamená, že se podle nás obejdete i bez magneto-rheologických jednotek v ceně skoro 40 tisíc Kč, a přesné, rychlé řízení. Od dorazu k dorazu uděláte 2,9 otáčky.
Stabilita šasi v zatáčkách zasluhuje velký obdiv a na výjezdech se můžete spolehnout, že spojka Haldex dokáže v případě potřeby bleskově zvýšit přísun točivého momentu k zadním pneumatikám (při normálních podmínkách jde dozadu jen 15 procent). Audi s každým novým modelem vylepšuje rozložení hmotnosti mezi nápravami, ale u Roadsteru budete ještě cítit, že si více hmoty veze vpředu. Začne se projevovat až na limitu, což ale typického majitele tohoto vozu nemusí trápit. Tak daleko se stejně nedostane, a když náhodou, tak nebude vypínat stabilizační program ESP, který se o všechno nenápadně postará.
Při základní pořizovací ceně jeden a čtvrt milionu za dvoumístný šestiválcový vůz bez střechy, která se po objednávce převodovky S tronic a další výbavy vyšplhá na 1 487 000 Kč, nelze mluvit o rozumem schválené investici. Přesto si myslíme, že Audi se nemusí o osud Roadsteru obávat, konkurence na tom není o nic lépe.
Závěr
Audi TT Roadster už nemá tak ohromující vzhled, ale po stránce dynamiky jde o skvělé auto. Za velmi dobrou vyváženost, ovladatelnost i tuhost karoserie může velký podíl lehkého hliníku, který dokázal vykompenzovat hmotnost velkého šestiválce. Tohle TT je dokonce tak dobré, že do příchodu nejsilnějších modelů, které by měly aspirovat na skutečná sportovní monstra, by tohle mohlo být nejlepší TT z celé současné nabídky